فائزون|نقش روحانیت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برجسته است

عالمان حماسه ساز؛

نقش روحانیت در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برجسته است

در دوران هشت سال دفاع مقدس طلاب و اساتید دو حوزه علمیه امام جعفرصاد(ع) زاهدان و حوزه علمیه ایرانشهر سنگر حوزه را در شهر تعطیل و برای پاسداری از ارزش های دفاع مقدس عازم جبهه های حق علیه باطل شدند.

کدخبر : 37447 | تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۷/۱۶|۱۳:۵۰

به گزارش فائزون، روحانیون به عنوان پرچم داران حرکت های انقلابی، بیشترین نقش را در حضور مردم در صحنه های مبارزه ایفا می کردند، تشویق و ترغیب مردم به حضور در میدان های نبرد و ایجاد روحیه استقامت و مقاومت در دشواری های ناشی از جنگ و دادن امید و اطمینان به تحقق وعده های الهی، از جمله نقش های روحانیت در حماسه دفاع مقدس است.

روحانیت با حضور در خطوط مقدم و همراهی و همگامی با فرماندهان دل سوز، مشکلات، بن بست ها و شکست ها را از نزدیک درک می کردند و در مواقع حساس، با تلاوت یک آیه، با قرائت یک حدیث، فرماندهان را از فشارهای روانی ناشی از مشکلات خارج می ساختند و موجب تقویت روحیه آنان می شدند.

حضور روحانیون و همراهی با فرماندهان در شب های عملیات و در خطوط مقدم و پاتک های شدید دشمن، بروز رشادت ها، شجاعت ها و خطرپذیری ها، از مواردی است که در عمل موجب تقویت روحیه فرماندهان جنگ می شد.

حجت الاسلام والمسلیمن مصطفی باهری یکی از روحانیون سیستان و بلوچستان است که در ۳۰ فروردین سال ۶۵ همراه طلاب و روحانیون حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) زاهدان به جبهه های هشت سال دفاع مقدس اعزام شد.

این روحانی رزمنده که جانباز شیمیایی هشت سال دفاع مقدس است و در حال حاضر به دلیل عوارض شیمیایی جنگ مراحل شیمی درمانی انجام می دهد، در عملیات های کربلای یک و فتح مهران حضور داشته است و  بعنوان آرپی‌جی زن و تیربارچی  همپای سایر رزمندگان به مبارزه با رژیم بعثی پرداخت.

وی نقش روحانیون را در دفاع مقدس بسیار، نقش مهم و کلیدی عنوان کرد و گفت: در خط مقدم جبهه، همچون دیگر رزمندگان سلاح در دست با دشمن می جنگیدند و لباس بسیجی بر تن و بجای کلاخود، عمامه بر سر داشتند و در کنار رزم به  ارشاد و تبلیغ و اقامه نماز جماعت می پرداختند که این نوع تبلیغ، اثر بسیار عمیقی در حفظ و ارتقای روحی رزمندگان داشت.

باهری حضور روحانیان را در جبهه های نبرد را بر سه بخش عنوان کرد و بیان کرد: عدهای برای تبلیغ به جبهه ها اعزام می شدند، و سنگرهای خط مقدم را به مسجد و کلاس درس و احکام تبدیل می کردند، برخی از روحانیان به منظور رزم وارد جبهه ها می شدند و به صورت بسیجی و بدون لباس روحانیت در جبهه ها حضور داشتند، شکل سوم حضور روحانیان در مناطق جنگی، تلفیقی رزمی ـ تبلیغی بود که هم در زمینه نبرد و رزم موفق بودند و هم با حفظ لباس مقدس روحانیت تبلیغ می کردند.

این روحانی رزمنده تصریح کرد: روحانیون در شب های عملیات نقش اساسی داشتند اینکه قلب ها را استوار بدارند و بر اطمینان و قوّت گام ها بیفزایند و ایمان رزمندگان را راسخ سازند.

باهری سخت ترین دوران برای یک رزمنده را لحظه به شهادت رسیدن دوست و همسنگرش می کند  که نمی توانست برایش کاری انجام دهد.
به گفته محمد هادی حیدری نسب معاون پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علیمه سیستان وبلوچستان شهدای روحانی استان ۳۴ شهید و تعداد رزمندگان و ایثار گران و جانبازان ۵۴ نفر است.

وی افزود: دو حوزه علمیه امام جعفر صادق(ع) و حوزه علمیه ایرانشهر در سال ۶۵ به صورت کامل تعطیل و کلیه طلاب و اساتید حوزه برای شرکت در جبهه اعزام و در سال ۶۵ در عملیات کربلای یک شرکت داشتند.
 
انتهای پیام/س

ارسال نظر






captcha
ارسال